Waarmaken kun je zelf: het boek

Waarmaken kun je zelf: het boek

15 January 2013 Waarmaken, het boek 4

Hoe mooi is het als er lukt wat jij wilt dat er lukt? Hoe mooi is het als je snapt wat je moet doen om jouw initiatief de wereld in te zetten? Het geeft mij en vele anderen zo veel energie en als de wereld er ook nog een stukje beter van wordt, winnen we allemaal. Er is vaak niet eens geld voor nodig als je een aantal eenvoudige principes snapt en toepast.

Samen met Nils Roemen werk ik aan een boek om onze ervaringen als waarmaker te delen, zodat ook jij snel aan de slag kan om jouw droom waar te maken. Als het af is gaan we dit boek als download verspreiden. Bij deze deel ik vast de rode draad, onze routekaart naar ‘gelukt’. In de loop van de komende maanden verschijnt er steeds een stukje verdieping per stap of hoofdstuk, met krachtige verhalen en voorbeelden. Net zo lang tot het boek af is, dan publiceren we het in zijn geheel, bijgewerkt en al, als een oogverblindend mooie pdf en/of ebook.

Waarmaken kun je zelf (werktitel)

1. Wat moet er lukken?

Als jij niet helder hebt wat jouw doel is en dat niet concreet formuleert, dan weten anderen ook niet waarmee ze je kunnen helpen. Als jij je doel helder hebt, dan weet je welke richting je zelf op moet gaan, hoe je kunt bijsturen. De weg er naar toe ontvouwt zich dan onderweg.

2. Gearing up

Wat heb je onderweg nodig om zo handig, snel en makkelijk mogelijk dichterbij je doel te komen? Stel, je hebt een waarmaakzakmes, wat komt er dan allemaal uitgeklapt? Denk aan slimmer werken truuks, online zichtbaarheid, het betere landjutten en een goede mindset. Het mag misukken bijvoorbeeld maakt je vrij en creatief.

3. En nu op pad

Met je doel in je hart en hoofd moet je gewoon beginnen! Ga verhalen vertellen, of leer dat te doen. Vertel waarom je die berg moet verzetten, waarom jij, waarom nu? En ga je doel, je droom, vooral delen op alle denkbare plekken. Zorg voor mooie plaatjes en een logo, dan is het al tastbaar. Vergeet planning en SMART, be DUMB!

4. Verspreiden en divergeren

Maak duidelijk dat je zelf niet weet hoe je je droom moet waarmaken. Dat gaan mensen met je meedenken en helpen. Nodig mensen uit alleen mee te komen doen als ze datzelfde doel willen waarmaken en het leuk vinden om mee te doen. Want meer valt er niet te halen. In deze fase bewandel je wellicht allerlei omwegen, althans zo lijkt het. Spiegel jezelf, de anderen en wat er gebeurt aan het doel, dat geeft richting.

5. Verbinden en convergeren

Al die gemobiliseerde hulp, zoveel ideeën, een netwerk en een zwerm, hoe ga je daarmee om? Nu wordt je situationeel leiderschap heel belangrijk: wanneer ben je streng, wanneer laat je mensen vrij, wanneer zet je koffie, wanneer ben je de baas? Onderscheid doel, middel en gevolg. Richt de energie alleen maar op het doel, je bent een stuk dichterbij. Je kunt daar veel gedoe bij verwachten. Gelukkig is daar de Gedoe List: een checklist waaraan je kan aflezen of het gedoe dat je ervaart gedoe is dat hoort bij vernieuwend zijn en hoe je met dat gedoe om kunt gaan. Natuurlijk moet je goed voor jezelf zorgen, zeker nu. De Wellness kit komt daarom goed van pas.

6. Toch plannen maken

Je zult er nu niet aan ontkomen om toch plannen te gaan maken, je bent zo dicht bij je doel. Wie doet wat? Waar? Wanneer? Helder afspraken helpen je nu het doel en de focus er op te behouden.

7. Gelukt!

En dan is het ineens gelukt! Dat moet je vieren, dat moet je delen. Je gelukte droom gaat alleen maar meer impact hebben als je verhaal krachtig en deelbaar is. Neem liefdevol afscheid in het besef dat je veel nieuwe waardevolle verbindingen hebt gemaakt, wat er ook gebeurt.

Ga Hier naar hoofdstuk 1: Wat wil jij dat er lukt?

Hoe kun je helpen met het boek?

Je kunt ons voeden met (eigen of gevonden) verhalen die passen bij een van de stappen of hoofdstukken. Misschien gaan we ze gebruiken, misschien ook niet. Je kunt ons helpen met het maken van illustraties, layout of de technische kant van het ebook. Of er een app van maken. Als je dat wilt, mail dan naar juul@waarmakerij.nl

 

 

4 Responses

Comments are closed.