Een nieuwsbrief? Doe moeite of doe het niet

Een nieuwsbrief? Doe moeite of doe het niet

4 February 2013 Nu.nl Columns 0

‘Nu meer succes!’ ‘Vind jezelf opnieuw uit’ ‘Kom meebruisen’ en ‘Goeiedeal weken’. Zomaar een greep uit een aantal nieuwsbrieven die ik deze week lekker spontaan in mijn inbox kreeg. Nieuwsbrieven waar ik me nooit voor heb aangemeld en waar ik absoluut niet op zit te wachten. Ik heb daar meer last van dan van Al Qaeda, die nieuwsbrieven terreur.

Soms wil ik dat er geen internet bestaat. Heel soms maar, hoor. Want als er geen internet zou zijn, dan zouden mensen een nieuwsbrief moeten drukken, er een postzegel op moeten doen en die naar de brievenbus moeten brengen. Dan zouden mensen er meer moeite voor moeten doen om ze te versturen. Misschien dat ze dan langer nadenken over aan wie zij die nieuwsbrieven gaan versturen.

Het is ook zo verleidelijk. Gewoon alle emailadressen die je hebt in je nieuwsbriefontvangers lijst rammen en klaar is kees. Paar mensen op linked in zoeken die veel connecties hebben en er snel ff bij zetten, hoppa. Snel een groot bereik, lekker makkelijk, lekker handig. De kortste weg naar meer klanten of succes. Dat dacht je.

Natuurlijk ben je er zelf van overtuigd dat jouw product, dienst of eventje zo goed is dat iedereen er van moet weten. En misschien is het ook zo goed, dat zou zomaar kunnen. Dat neemt niet weg dat ik zelf wil kiezen of ik jouw nieuws wil ontvangen. Want voorbijgaan aan mijn eigen keuze en wil is het domste wat je kunt doen als ondernemer. Niet voor niets begint bijna elke winkelier zijn gesprek met een klant met: ‘Wat kan ik voor jou betekenen?’

Om bij de winkelier te blijven: als ik ongevraagd een paar schoenen in mijn hand gedrukt krijg dan is de kans dat ik wegloop veel groter dan dat ik ze ga kopen. Als de winkelier echt moeite doet en naar mijn wensen vraagt, dan is de kans dat ik daar iets koop veel groter en de kans dat ik over de winkelier ga vertellen in mijn netwerk nog groter. En dat is wat je wilt met je nieuwsbrief, toch? Een groot bereik.

Ga dan moeite doen. Neem de moeite om te vragen of mensen jouw nieuws willen krijgen en welk nieuws. Neem de moeite te vragen wat ze er van vonden. Neem de moeite om vriendelijk om te gaan met afzeggingen. Neem de moeite, of doe het niet.

Je zult zien dat jij er zelf door gaat groeien en dat je nieuwsbrieflijst gaat groeien. De kortste weg naar meer klanten en succes is vaak de lange en moeilijke. En wat voor je nieuwsbrief geldt, geldt ook vor ja andere diensten en producten: doe moeite of doe het niet. En het goede nieuws is: Je kunt het best, als je echt wilt.

Deze column schreef ik eerder voor NU.nl