38 Tips voor Waarmaken van je doel met je community

38 Tips voor Waarmaken van je doel met je community

9 October 2012 Waarmaken 1

Op het afgelopen Natural Networking Festival stak een aantal mensen met ervaring in het waarmaken met community’s de koppen bij elkaar. Zij beantwoordden in dialoogvorm de vraag:

‘Welke ervaringen en bijbehorende tips en truuks ken jij die bijdragen aan het waarmaken van een specifiek doel met een real-life community?’

Die tips en truuks hebben we geordend op visie, leiderschap, communicatie, doelgerichtheid en afspraken maken. Doe er je voordeel mee.

Visie

  • Zorg voor een enthousiasmerend project. Mensen haken aan als ze sympathie hebben met het project en de taak die ze moeten uitvoeren.
  • Kies een visie die resoneert met deze tijd
  • Mensen worden aangetrokken tot avontuur, samen op reis gaan en ontdekken

 Leiderschap

  • Heb vertrouwen en durf los te laten.
  • Weet wat je doel is, de weg er naar toe ligt minder vast; er leiden meerdere wegen naar Rome
  • Ga door met zaken die lukken en stop met zaken die niet lukken
  • Mensen pakken vaak de rol die ze goed ligt; geef ze ook die mogelijkheid
  • Als voortrekker en leider heb je in verschillende situaties verschillende rollen bijvoorbeeld; 1) het gezicht de ambassadeur. 2) lieve Tante die een kopje koffie geeft aan de vrijwilliger, 3) de dictator die de visie handhaaft
  • Helderheid houden m.b.t. het verschil tussen vrijwillig en vrijblijvend.
  • Voor het vergroten van je aantrekkingskracht; Selectief mensen aannemen, status opbouwen. Een uniek initiatief met visie werkt magnetisch
  • Authenticiteit is een succesfactor, als het “klopt” wat je doet!
  • Waarborg de kwaliteit, maak een duidelijk onderscheid tussen vrijwillig en vrijblijvend. Durf ook mensen te weigeren
  • Creëer exclusiviteit
  • Creëer een gemeenschap, geef mensen eigenaarschap, geef ze invloed
  • Om mensen eigen verantwoordelijkheid te laten nemen, moet je ze de mogelijkheid geven echt een waardevolle bijdrage te leveren. Laten zien en weten dat ze nodig zijn om het doel te bereiken/plan te laten slagen
  • Ere wie ere toe komt! Inspanningen prijzen, benoemen wie wat gedaan heeft, complimenten geven
  • Het herkennen van waarde en flexibel kunnen zijn om te werken met wat je aangeboden wordt en wat je tegen komt

Communicatie

  • Om veel mensen te betrekken moet je communiceren, communiceren en nog eens communiceren. Deel alles open en transparant
  • De why-what-how geldt niet alleen voor je medewerkers maar ook voor je doelgroep/community
  • De initiatief nemer geeft het project (de zending) nog een extra lading mee. Als een soort mascotte / metafoor. Voorbeeld het vogelbekdier van de Optimist.
  • Creëer een sterk beeldmerk, b.v. het vogelbekdier
  • Geef mensen credits, ook op de site. Doe dit op een gelijkwaardige manier, geen onderscheid
  • Communiceer je ideaal, dat maakt je een magneet voor anderen: “Dat wil ik ook!”
  • Zorg voor een gastvrouw/een gezicht/een duidelijke stem naar buiten toe. Maak niet alleen duidelijk wat je zendt, maar ook wie het zendt.
  • communiceren over ‘what’s in it for me’ is volgens mij een mooie combinatie als het gaat om het bouwen van een community. Maak duidelijk dat het leuk is om mee te doen als je meedoet met datgene wat je leuk vindt.
  • Zorg voor een concrete hulpvraag als je andere wilt betrekken
  • Communiceer eerst waarom, dan hoe en dan wat. (Why-How-What, zie ook Simon Sinek’s Ted talk: //youtu.be/qp0HIF3SfI4 )
  • “Je krijgt terug wat je zendt.” Dus als je boodschap of vraag vaag is, zul je een vaag antwoord of niet duidelijke betrokkenheid terug krijgen

 Doelgerichtheid

  • Mbt tot ‘externe’ community-building: : Maak duidelijk wat je wil dat wil je dat doelgroep doet. Moeten die boeken kopen? Ergens op stemmen? Met zn alles iets schoonmaken?
  • Adaptievermorgen, wees flexibel: Zorg voor een goede wisselwerking tussen het design van je community en de werkelijkheid
  • Communiceer je verlanglijst qua taken en materialen
  • Ideëel doel is belangrijker dan het middel (b.v. online boeken verkopen zoals het voorbeeld van YouBeDo)
  • Verschillende vormen van meedoen mogelijk maken om mensen in verschillende rollen te kunnen betrekken

Afspraken maken (en ongeschreven regels)

  • Afspraken maken over de werkverdeling. Rollen kunnen organisch ontstaan, maar het is belangrijk om ze ook te benoemen. Maak mensen verantwoordelijk voor een onderdeel
  • Fouten maken is oké, maar leer ervan!
  • Het gevoel “erbij te horen”, veiligheid, sociale contacten is belangrijk
  • Spreek van te voren af op welke basis je met elkaar samenwerkt, wat zijn de regels? Bijvoorbeeld: maak het beste, mooiste gaafste ervan dat jij kan bedenken; het mag mislukken; we willen er samen van leren
  • Duidelijke structuur neerzetten voor de organisatie: wat er moet gebeuren en in welke volgorde, zodat iedereen dat weet. Dit kan organisch ontstaan en ‘formeel’ bekrachtigd worden door het te benoemen

Met dank aan Saar, Michael, Floor, Petra, Lieselot, Hilda en Julien  voor de input.

Heb jij nog aanvullende tips? Laat ze hier onder achter als commentaar.

 

One Response

  1. Pim van Heijst says:

    Je doel kan in de tijd verschuiven en is, zoals je al aangeeft, net als de weg ernaar toe niet in beton gegoten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *