Doen en Leren

Doen en Leren

22 October 2010 Waarmaken 1

Hoe mooi zou de wereld er uit zien als mensen niets zouden kunnen? Als mensen niets zouden weten? Hoe mooi zou de wereld worden als mensen vooral niet bezig zijn met wat ze kunnen en weten. Kunnen en weten leidt volgens mij niet tot groei. Je beroepen op wat je al kunt en weet leidt niet tot verbinding. Dat laten politici wel eens zien.

Zelf heb ik ervaren in mijn jarenlange taichi training, waarvan mijn leraar zegt dat je ‘taichi best in één leven kan leren’, dat het me verder brengt als ik mijn aandacht richt op wat ik wil leren. Iets niet kunnen is geen probleem, want dan heb ik wat te leren. En dat kan ik door te doen wat ik al wel kan. Min of meer vanzelf. Actief gebeurt dat door mijn aandacht te richten op wat ik nog niet kan of weet en het te accepteren. Zo kan ik leren. Het helpt om mild te zijn natuurlijk. En als je mild kunt zijn naar jezelf dan kun je mild zijn naar anderen volgens mij. Leerling van jezelf, in verbinding met anderen. Zoiets.

Vorige week, op een inspiratiedag voor interne begeleiders in het onderwijs, heb ik weer kunnen zien hoe krachtig het niet kunnen en niet weten kan zijn. Al die mensen die vol overgave deelnamen aan mijn workshop ‘De Boom. Doe wat je echt wilt doen’, zich bloot stelden aan wat ze niet konden en mild waren voor zichzelf en elkaar. Ze wisten het allemaal niet en ze hadden allemaal iets dat ze niet konden. Toen gingen ze leren en elkaar helpen! Wauw! Ontwapenend en o zo verbindend. Die stralende ogen na afloop gaven mij enorme voldoening.

Ook heb ik ‘niet kunnend’ gekeken die dag. Naar de deelnemers en naar de andere workshopgevers. Hoe vertellen zij over wat ze doen? Welke methoden gebruiken zij? Hoe kijken zij naar de wereld? Je raadt het al, dat weet en kan ik allemaal niet. Dankjullie wel dat jullie me dat lieten zien.

 

One Response

  1. Floor says:

    Mooi stuk Juul, dankjewel. Ik ga zondag oefenen met De Boom. :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *