To niche or not to niche

To niche or not to niche

13 oktober 2011 Ondernemen Ondernemen 0

Tostie-apparaten waren ooit een niche. Kaasjunkies met weinig tijd en veel oud brood maakten als eerste krokante snacks. Tostie-apparaten, hoe zou dat ooit mainstream kunnen worden?

Internet was ooit een niche. Slimme nerds die al een modem hadden om met elkaar te pingen maakten de eerste websites. Internet, hoe zou dat ooit mainstream kunnen worden?

Mobiel bellen was ooit een niche. Mannen in pak die echt bereikbaar moesten zijn belden elkaar in het openbaar met koelkasten aan hun oor. Mobiel bellen, hoe zou dat ooit mainstream kunnen worden?

En toch hoor ik bedrijven keuzes maken om niet in te stappen in geweldige ideeën die de wereld kunnen veranderen met als argument:
‘Het is een niche.’
Misschien wel een verkapte manier van zeggen: ‘Ik durf niet op mijn bek te gaan, binnen mijn organisatie moet alles van tevoren zeker gaan lukken.’

Hulde aan alles en iedereen die gewoon begint bij het horen van een goed idee, niche of geen niche.
Neem eens een voorbeeld aan Be-More, zij organiseren jongerenreizen naar ontwikkelingslanden. Ja, een niche.

 

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *