Hoe kun je een expert worden?

Hoe kun je een expert worden?

11 June 2012 Nu.nl Columns 0

De heilige graal van het ondernemerschap is dat mensen je zien als dé expert. De expert op het gebied van marketing, of sociale media, of coaching, of veranderingsprocessen of wat je toko dan ook doet. Er is zelfs een winkelketen die zo heet: Expert.

Het mooie is , is dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is om als expert gezien te worden. Wat je moet doen is: gratis downloadbare pdf’s maken met tips en truuks voor je prospects. Een boek schrijven doet het ook altijd goed. Op alle sociale media tips geven werkt ook voor de status van je expertschap. En met lezingen werk je ook aan je reputatie.
Natuurlijk moet je altijd praten als een expert. Dat doe je door met stellige overtuiging heel zeker te weten dat als je A doet altijd B gebeurt.

‘Wilt u de was goed schoon, mevrouw, dan moet u een Miele hebben.’
‘Als je op LinkedIn iemand een connect-verzoek stuurt, maak er altijd iets persoonlijks van.’
‘Dat is een kwestie van persoonlijk leiderschap natuurlijk.’

Lijkt het je toch niet makkelijk? Wees gerust, want er zijn experts in het expert worden die je met workshops, cursussen en boeken leren expert te zijn. Of op zijn minst je leren als expert over te komen. Het gekke is, dat ik mensen niet zo goed kan vertrouwen die altijd zeker weten hoe het in elkaar steekt en doen alsof ze de toekomst kunnen voorspellen. Dat kan aan mij liggen , hoor.

Ik las pas een onderzoek over experts. Wat blijkt: ook zij kunnen de toekomst niet voorspellen. Wijnkenners laten hun oordeel over de smaak in hun mond bijvoorbeeld van het etiket afhangen als je ze wijnen laat proeven die je in de ‘verkeerde’ fles hebt gedaan. Altijd! Er waren maar twee mensen die over de kredietcrisis schreven voor hij zover was, terwijl duizenden andere experts die niet zagen aankomen. ‘Dit is hét moment om in te stappen!’
Oops.

Het is maar wat je wilt. Als expert de toekomst voorspellen, of iemand gewoon een beetje op weg helpen met je kennis en kunde. De heilige graal voor het ondernemerschap is misschien wel dat je durft te zeggen: ‘Ik weet het niet zeker, mevrouw, probeert u deze wasmachine eens.’

Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Dit schreef ik eerder voor mijn ondernemersblog op NuZakelijk.nl

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *