Wat gebeurt er als je boek 13.000 keer gedownload is?

Twee jaar geleden lanceerde ik mijn ebook ‘De Boom.’ Dit boek is een simpele stap-voor-stap methodiek om jezelf beter te leren kennen en vervolgens slagvaardiger te handelen: Wél krijgen wat je wilt. Wel snappen wat je doet. Zoiets. Sommigen noemen het zelfhulpboek, anderen noemen het zelfcoaching. Prima allemaal. Ik noem het gewoon ‘De Boom doen.’
Voor mij was het publiceren van het boek een afsluiting van mijn bestaan als coach. Immers, de meeste persoonlijke vraagstukken waar ik bij nodig was konden met het boek in de hand (of op schoot) ook ge-exploreerd en opgelost worden. Ik was er niet meer voor nodig, het mooiste wat je als coach kan overkomen, toch?
Door het gratis ter download aan te bieden wilde ik zoveel mogelijk mensen bereiken. Ik wilde mijn ideeën verspreiden want ik geloofde in deze werkwijze.
Nu hebben 13.000 mensen het boek via mijn website gedownload. Via andere websites en doorgeefkanalen komen daar nog enkele duizenden bij. Hoeveel mensen het pdf hebben doorgestuurd naar hun vrienden weet ik niet. Wie weet hoe vaak dát is gebeurd? Met enig natte vingerwerk zou het kunnen zijn dat 20.000 mensen het boek op zijn minst kennen. Wow.
Stel dat ik het boek had verkocht, of met een uitgever had uitgegeven? Dan had ik misschien een ‘status’ gehad als ‘auteur.’ Dan was ik ‘expert’ geworden. Ook mooi, maar ik vermoed dat ik dan veel minder mensen had bereikt. Wellicht had ik wel wat geld verdiend. Als er bijvoorbeeld 2000 boeken waren verkocht zou dat à 30 ct per boek (dat krijgt een onbekende auteur doorgaans van een uitgever als een boek een tientje kost) al gauw 600 euro zijn geweest. Je zou misschien denken dat ik veel workshops zou geven door het weg te geven. Dat heb ik niet, zoals ik al zei, ik was klaar met coachen.
Nu terugkijkend wil ik de vergelijking maken tussen 600 euro krijgen en 20.000 mensen bereiken. Een vergelijking tussen die ‘status’ en een bijdrage leveren aan al die mensen. Wat is waardevoller voor mij?
Ik hoef er niet eens over na te denken: weggeven en dus veel impact hebben.
Zo veel mensen zijn gelukkiger geworden door mijn boek (als ik al die mails van lezers mag geloven). Ik heb impact gehad door niet te kiezen voor ‘status’, geld of expertschap. Ik heb impact gehad door iets waarvan ik dacht dat het waardevol was te delen met zo veel mogelijk mensen.
Ik heb niet alleen dat boekje weggegeven, ik heb tegelijkertijd een beetje afstand kunnen doen van mijn eigen eerzucht. Bij iedere download, bij iedere muisklik op die link een beetje… En met minder eerzucht is het makkelijker om meer impact te hebben bij alles wat ik doe, merk ik nu. Dank jullie wel lezers en delers van ‘de Boom’ voor dit mooie kado.
3 Responses
Lieve Jules, wat een mooie reflectie. Zeer groeizaam en inspirerend.
Het helpt me zelf ook de spotlight op mijn geefgedrag te zetten. Waarom geef ik? En hoe ga ik om met de-voor-wat-hoort-wat overtuiging die toch vaak langs komt als ik mijn natuurlijke neiging om te geven impuls even tegenhoudt. Ego of Impact —-> geven wat je bent
Marian
Mooie tekst Juul! Gaaf om te zien dat je puur voor jezelf kiest en doet wat jou past. Klaar met coaching? Dan doe ik er ook niets meer aan en ga gewoon het volgende creëren. Erg gaaf!
Mooi proces . . .