Business maken van de deeleconomie, hoe doe je dat?

Business maken van de deeleconomie, hoe doe je dat?

16 december 2013 Deeleconomie Delende Samenleving Nu.nl Columns 0

Deze column schreef ik eerder voor Nu.nl

De deeleconomie is hip en booming met een groei van honderden procenten per jaar. Hoe kun je daar als klassiek business2consumer bedrijf business van maken? Lees de introductie en ga aan de slag met de tips.

Delen betekent volgens de van Dale : zo splitsen dat ieder zijn deel krijgt.
Een taartje delen betekent in stukken snijden en dat ieder een stuk opeet. Wat je deelt is de taart dus, het spul zelf. Na het delen is het op. Dit soort delen is eigenlijk verdelen. Op = op.
Het delen van spullen is een ander verhaal. Als je een boormachine wilt delen als een taart dan heb je een probleem. Jij het handvat en ik de boorkop, dat schiet niet op. Met het delen van spullen delen we het gebruik, de beschikbaarheid van het geheel, de tijd van benutten. Ik boor vandaag en jij boort morgen. De toegang tot de boor is gedeeld.

Het delen van toegang tot spullen gebeurt natuurlijk al lang. Mensen lenen spullen van elkaar en je kunt bijna alles wel ergens huren. Wat er nu aan de hand is, is een grote verschuiving in met wie je wat wanneer deelt. En wat je er voor terug krijgt.

Sec delen van een boormachine impliceert bijna dat je het samen doet, het voelt gelijkwaardig en kan inhouden dat je er niks voor terug krijgt als je je boormachine uitleent. Dat vergt vriendschap, vertrouwen en een vorm van nabuurschap. De grote verschuiving nu in de markt, de opkomst van de deeleconomie, is dat je als particulier toegang kunt delen met andere particulieren die je niet eens kent, de peer2peer markt. Dan is vertrouwen spannend en dan helpt het om wat terug te krijgen voor wat je deelt. Als iemand immers voor gebruik van andermans spul betaalt dan kent hij dat waarde toe en gaat er vermoedelijk zorgvuldig om. Wat daarbij extra helpt is als je als deler de reputatie van diegene met wie je deelt kunt nagaan en andersom. Is hij te vertrouwen?

Een community van delers, van peers (gelijken) is daarvoor nodig. Een community van mensen die elkaar beoordelen. Bracht hij het op tijd terug? Was het gedeelde spul zo goed als beloofd? We reviewen elkaar net als buren in een dorpje. Couchsurfing is daar een goede pionier in en marktplaats.nl blijft ver achter.

Tot zover de introductie. Nu de tips: Hoe maak je business van de deeleconomie?

1. Lever diensten naast je producten.
2. Creƫer een community, een open marktplaats, voor gebruikers en aanbieders van soortgelijke diensten waarin gebruikers elkaar beoordelen.
3. Zet zelf producten in die community en wees een gelijke.

Om je verder op weg te helpen:

Banken moeten een marktplaats maken waarop mensen en bedrijven elkaar geld kunnen lenen. Bied daar ook jouw bankdiensten aan.
Bouwmarkten moeten hun klanten hun overtollige verf aan elkaar laten aanbieden via hun platform en anticiperen op vragen die die community niet kan vervullen.
Autobedrijven moeten ervoor zorgen dat mensen samen een auto kunnen kopen, gedeeld eigenaarschap mogelijk maken. Klanten verbinden en het papierwerk regelen als dienst. Maak er een app bij om te zien wie de auto nu heeft en om de auto te reserveren.

Op de korte termijn verkoop je misschien minder spullen, dat kan. Maar op de lange termijn ga je grote groepen mensen aan je bedrijf binden, werk je aan je eigen reputatie en ben je veel krachtiger in laten zien dat je diensten heel goed zijn dan met adverteren alleen.

Bol.com maakt tweedehands boeken verkoop peer2peer al mogelijk en Toyota verhuurt zelf al auto’s in San Francisco. Het is dus echt aan de hand, dat delen en het houdt echt niet meer op. De technologie gaat het steeds sneller versimpelen. Stap dus in, voor je het cassettebandje van jouw sector bent.

 

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *