Binnenkort op TV: de beste mislukking van het jaar

Binnenkort op TV: de beste mislukking van het jaar

24 April 2012 Nu.nl Columns 1

Grandioos op je bek gaan. Het is niet veel mensen gegeven. Als ik zo op twitter en facebook kijk dan is iedereen blij en lukt altijd alles. Wat jammer! Ik kan niet anders dan me er over verbazen.

Misschien is het zo dat we juist goed zijn in het op onze bek gaan, maar dat het niet hoort om dat te roepen. Misschien loop je die promotie mis als je zegt wat er mislukt. Gek eigenlijk, want als je wel zegt wat mislukt dan kun je er van leren en gaat je organisatie, bedrijf of de hele samenleving er collectief op vooruit. Of misschien vrees je het om als loser door het leven te gaan. Hoe dan ook, ik weet niet zo goed waarom we onze mislukkingen niet etaleren, ik heb wel een idee wat we er aan kunnen doen om wél stralend te falen en door er van te leren collectief beter te worden. We moeten Gaston en Beau bellen.

‘Wwwwwwwwwwwelkom beste kijkers bij de halve finale van ‘de beste mislukking van het jaar.’ Wat we vanavond toch weer voor u in petto hebben, dat is niet mis. Of juist wel! We hebben weer twee kandidaten die grandioos op hun bek zijn gegaan. Jullie, kijkers, gaan vanavond het mooiste of meest ontroerende mislukkingsverhaal kiezen. En wie weet komt een van deze losers in de finale. Beau, het woord is aan jou!’
‘Dankjewel Gaston, ja we gaan het zien vanavond. Onze gasten zijn niet zomaar losers, het zijn echt de beste mislukkelingen! En ik kan er over meepraten, want mijn talkshow is pas van de buis gehaald. Geweldige ervaring! Ik snap nu pas hoe ik goed moet interviewen! Onze eerste gast van vanavond is Cor, Cor stel jezelf eens voor.’

‘Hoi, ik ben Cor, 37 jaar en vader van twee kinderen. Ik heb vorig jaar een bedrijf opgestart waarmee je makkelijk vindbaar bent in google. Ik heb een ton geïnvesteerd en nu is mijn zaak omgevallen, want ik kreeg geen klanten.’
‘Wauw, Cor, dat is even een domper, mijn god. Geeft niks, hoe kwam het zo?
‘Nou ja, iedereen zit maar met social media klanten te vinden en zo, mijn dienst bleek helemaal niet nodig. Had ik eigenlijk ff moeten checken.’
‘Dankjewel Cor, neem plaats op je stoel. We gaan zien waar deze avond je brengt. Onze volgende gast is John. John, vertel, wat is je verhaal?’

‘Ik had allerlei spelshows gemaakt voor de tv waar mensen de beste zanger of danser moesten kiezen. Op een gegeven moment bleek iedereen dat al te doen.’
‘Niet handig, John, maar het geeft niks. Jij mag zo als eerste naar het Rad van Misfortuin. Maar eerst een oproep voor onze kijkers thuis: doe lekker mee en zet je beste faalverhaal op twitter met de hashtag #ikfaal. De meest geretweete tweet krijgt een luxe ehbo-koffertje thuisgestuurd.’

Stel je voor dat een Hiversums productiebedrijf dit gaat maken, dat zou toch waanzinnig zijn! Of zouden ze bang zijn dat het mislukt?

Dit stuk schreef ik voor NU Zakelijk.nl

 

One Response

  1. Heerlijk en herkenbaar ! Ben benieuwd wat de prijzen gaan zijn,iets in trant van dat “loser” een jaar lang ander moet coachen ?
    En dat er er loser of THE year award komt ?
    Ik kom ( nog) niet in aanmerking om mee te doen , mijn falen is niet groots genoeg vrees ik , al heb ik met bijna 20 jr zper zijn nodige zeperdjes meegemaakt en van geleerd .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *